بازیدرمانی و گروهدرمانی
بازیدرمانی و گروهدرمانی دو روش مهم در کلینیکهای کاردرمانی هستند. برای بهبود تواناییهای شناختی، اجتماعی، عاطفی و حرکتی کودکان و بزرگسالان کمک شایانی میکنند. این روشها مخصوصاً برای کودکانی با نیازهای ویژه، مانند اوتیسم، بیشفعالی (ADHD)، مشکلات گفتاری یا تأخیرهای رشدی، بسیار مؤثر هستند.
بازیدرمانی در کلینیک کاردرمانی آترا
بازیدرمانی از طریق فعالیتهای ساختارمند و غیرساختارمند،کودکان را برای توسعه مهارتهای مختلف، کمک می کند.

روش های بازیدرمانی را میتوان به صورت زیر لیست بکنیم.
- تقویت مهارتهای حرکتی
در این روش با استفاده از اسباببازیهای خاص، بازیهای تعادلی، توپبازی و حرکات دست و پا، مهارت های حرکتی تقویت میشود.
- بهبود مهارتهای اجتماعی
از طریق بازیهای گروهی، نقشآفرینی و تعامل با دیگران، مهارت اجتماعی را توسعه می دهیم.
- مدیریت احساسات
در این روش برای بیان هیجانات و کاهش اضطراب به کودک کمک میکنیم.
- افزایش تمرکز و توجه
با بازیهای فکری، پازلها و فعالیتهایی نیازمند به حل مسئله، برای افزایش تمرکز و توجه استفاده میشود.
گروهدرمانی در کلینیک کاردرمانی آترا
در گروهدرمانی، افراد با شرایط مشابه در یک محیط حمایتی با هم تعامل میکنند.

فواید گروهدرمانی
- تقویت مهارتهای اجتماعی
کودک یاد میگیرد چگونه نوبت بگیرد، تعامل بکند و با دیگران همکاری بکند.
- کاهش احساس تنهایی
این ویژگی بهویژه برای کودکانی که در برقراری ارتباط مشکل دارند، بسیار حیاتی است.
- یادگیری از طریق مشاهده
کودکان از رفتارهای دیگران الگو میگیرند.
- افزایش اعتمادبهنفس
وقتی کودک میبیند که دیگران نیز با چالشهای مشابه روبهرو هستند.
نمونههایی از بازیهای گروهی
باز یهای گروهی در کاردرمانی نقش مهمی در تقویت مهارتهای اجتماعی، ارتباطی، هماهنگی حرکتی و افزایش تمرکز دارند. در اینجا چند نمونه بازی گروهی رایج در کلینیکهای کاردرمانی را معرفی میکنیم.
بازیهای گروهی برای تقویت مهارتهای اجتماعی و ارتباطی
- بازی نقشآفرینی (مثلاً “فروشگاه” یا “دکتر و بیمار”)
کودکان در نقشهای مختلف قرار میگیرند. یاد میگیرند چگونه نوبت بگیرند، درخواست بکنند و پاسخ بدهند.
- بازی “حدس بزن من کی هستم؟”
یک کودک کارت شخصیت یا شغل خاصی را روی پیشانیاش میچسباند. دیگران باید با دادن سرنخها او را راهنمایی بکنند تا حدس بزند.
- بازی “تلفن شکسته”
یک جمله در گوش نفر اول گفته میشود. او باید همان را به نفر بعدی بگوید. آخرین نفر ببیند چقدر جمله تغییر کرده است. این بازی به دقت شنیداری و ارتباطی کمک میکند.
- بازی “توپ سخنگو”
گروه در دایره مینشینند. توپ بین آنها رد و بدل میشود. هر کسی که توپ را بگیرد، باید یک جمله درباره خودش بگوید. این بازی برای کودکان خجالتی بسیار مفید است.
بازیهای گروهی برای تقویت مهارتهای حرکتی درشت
- بازی “لیلی گروهی”
کودکان باید به ترتیب روی یک پا بپرند. تعادلشان را حفظ بکنند. این بازی به تقویت عضلات پا و هماهنگی حرکتی کمک میکند.
- بازی “طنابکشی”
دو گروه طناب را میکشند. سعی میکنند گروه مقابل را به سمت خود بکشند. این بازی علاوه بر تقویت عضلات، باعث افزایش همکاری گروهی میشود.
- بازی “وسطی”
یک گروه باید توپ را پرتاب بکند. گروه دیگر تلاش بکند تا توپ به آنها برخورد نکند. این بازی به افزایش سرعت واکنش و هماهنگی بینایی حرکتی کمک میکند.
- بازی “مسیر مانعدار”
کودکان باید از بین موانع عبور بکنند. روی یک خط راه بروند. از روی حلقهها بپرند. کارهای دیگر ر را انجام بدهند. این بازی به تعادل، هماهنگی و برنامهریزی حرکتی کمک میکند.
بازیهای گروهی برای افزایش تمرکز و حل مسئله
- بازی “پازل گروهی”
هر کودک بخشی از یک پازل را دریافت میکند. باید با همکاری هم آن را کامل بکنند.
- بازی “چی کم شده؟”
چند شیء را روی میز میگذارند. سپس یکی را برمیدارند. بچهها باید حدس بزنند کدام شیء کم شده است.
- بازی “گوش کن و انجام بده”
در این بازی، درمانگر دستوری میدهد (مثلاً “یک قدم جلو بیا، سه بار دست بزن”) و کودکان باید با دقت گوش کنند و دستور را اجرا کنند.
- بازی “الگوی حرکتی”
یک کودک یک حرکت انجام میدهد (مثلاً دست زدن، چرخیدن). نفر بعدی باید آن حرکت را تکرار بکند. یک حرکت دیگر اضافه بکند. این روند ادامه مییابد و به تقویت حافظه و هماهنگی کمک میکند.
بازیهای گروهی برای تنظیم هیجانات و کاهش اضطراب
- بازی “بیان احساسات با چهره”
یک نفر احساس خاصی را با چهره خود نشان میدهد. بقیه باید حدس بزنند که چه احساسی دارد.
- بازی “بادکنکبازی گروهی”
کودکان باید یک بادکنک را در هوا نگه بدارند. نگذارند زمین بخورد. این بازی باعث افزایش تمرکز، همکاری گروهی و کاهش استرس میشود.
- بازی “نقاشی گروهی”
یک صفحه بزرگ روی دیوار یا زمین قرار داده میشود. کودکان باید با همکاری یک نقاشی بکشند. این بازی باعث افزایش خلاقیت و همکاری میشود.
- بازی “توپ احساسات”
یک توپ بین کودکان رد و بدل میشود. هر کس که توپ را میگیرد، باید یک احساس (مثل شادی، خشم، غم) را نام ببرد. بگوید چه چیزی او را به آن احساس رسانده است.
این بازیها در کاردرمانی بسته به نیاز کودکان انتخاب میشوند. اگر برای گروه خاصی از کودکان (مثل اوتیسم، بیشفعالی یا مشکلات حرکتی) نمونههای بیشتری میخواهید. با مراجعه به کلینیک کاردرمانی آترا میتوانیم بازیهای هدفمندتری پیشنهاد میکنیم و به شما آموزش میدهیم.
ترکیب بازیدرمانی و گروهدرمانی
در کلینیک کاردرمانی آترا، از ترکیب دو روش بازیدرمانی و گروهدرمانی، برای بهبود عملکرد کلی کودکان استفاده می شود. مثلاً، یک جلسه گروهدرمانی ممکن است شامل بازیهای گروهی باشد. این هم مهارتهای فردی را تقویت میکند و هم تعاملات اجتماعی را بهبود میدهد.
در همین زمان، بهترین رفتار و آداب اجتماعی را می آموزند. همچنین بازی درمانی به کاردرمانگر کمک می کند، بتواند با عواطف، احساسات، رفتارها، مشکلات ارتباطی و هیجانی و بازی کودک، بیشتر آشنا بشود. همچنین بتواند اختلالات رفتاری او را بهتر و دقیق تر بررسی بنماید.
تشخیص این موارد به او کمک می کند؛ بتواند بهترین تکنیک ها را برای فراگیری مهارت های اجتماعی کودک، به کار بگیرد. در واقع بازی این فرصت را به کودک می دهد. تا به اجتماع همسالان و دوستان و مدرسه ورود پیدا بکند.
بسیار زیبا و مفید بود
🌷👍👍👍🌹
سلام
بسیار آموزنده بود. از اینکه توضیح واضح و روشنی را ارائه دادید سپاسگزارم
کلینیک کاردرمانی آترا واقعا حرفه ای هستند
امیدوارم همیشه موفق باشند
🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻👍👍👍👍👍👍
بسیار عالی بود
کلینیک کاردرمانی آترا واقعا حرفه ای هستند
امیدوارم همیشه موفق باشند
🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻👍👍👍👍👍👍
سلام
بسیار عالی بود
از سایت کلینیک کاردرمانی آترا سپاسگزاریم بابت مطالب مفید که ارائه می دهد
👍👍👍👍